Тема : «Мово моя рідна, українська мово, солов’їна пісня, неньки колискова…»
Мета: сформувати розуміння того,
що українська мова
- наш скарб,
без якого не
може існувати ні народ, ні
Україна, як держава; розширювати знання
про багатство і красу української мови; підсилити почуття національної
гідності; розвивати логічне і
творче мислення; виховувати любов
до рідної мови, почуття поваги до
всього свого, українського, бажання
розмовляти рідною мовою.
Обладнання: технічні засоби
(проектор, комп’ютер); аудіозапис «Мова єднання» Наталки Бучинської; зображення
українських символів; конверти із завданнями.
Форма проведення: позакласний
захід (конкурс знавців української мови)
План проведення конкурсу
І. Організаційний етап.
1. Перевірка учнів за командами.
2. Стимулювання та мотивація
пізнавальної діяльності.
ІІ. Повідомлення теми та
очікуваних результатів.
1. Повідомлення теми і мети
заходу
2. Очікувані результати - сформоване розуміння
того, що українська
мова - наш
скарб, без якого
не може існувати ні народ, ні Україна, як держава; підсилене
почуття національної гідності; бажання розмовляти рідною
мовою.
ІІІ. Основний етап.
1. Вступне слово викладача.
2. Представлення журі
3. Перший конкурс
«Привітання».
4. Конкурс «Хто швидше?».
5. Конкурс «Складіть
прислів’я».
6. Конкурс «Доберіть синоніми».
7. Конкурс «Вгадай
фразеологізм».
8. «Конкурс капітанів».
9. Конкурс «Вгадай, що це».
IV. Заключний етап.
1. Прослуховування
аудіозапису Наталки Бучинської «Мова
єднання».
2. Заключне слово журі.
Визначення переможців.
Хід заходу
Викладач.
Мово моя рідна, українська мово,
Солов’їна пісня, неньки колискова…
Ніжна і ласкава, сонячна й чарівна,
Ти звучиш повсюди, мово моя рідна.
Солов’їна пісня, неньки колискова…
Ніжна і ласкава, сонячна й чарівна,
Ти звучиш повсюди, мово моя рідна.
Ти хвилюєш
серце, ти єднаєш душі,
І тобі в любові я признатись мушу.
Жайвором злітаєш до синього неба,
Піснею чаруєш , віршами сонета.
Мово моя рідна, доле полинова,
Шануй, українцю, Шевченкове слово!
Шматували люто, били батогами, -
Декому хотілось, щоб тебе не стало.
І тобі в любові я признатись мушу.
Жайвором злітаєш до синього неба,
Піснею чаруєш , віршами сонета.
Мово моя рідна, доле полинова,
Шануй, українцю, Шевченкове слово!
Шматували люто, били батогами, -
Декому хотілось, щоб тебе не стало.
Та звучить над
світом піснею дзвінкою
Мова українська про щастя і долю.
Тож плекаймо рідну, бережімо слово,
З щирістю шануймо українську мову!
Мова українська про щастя і долю.
Тож плекаймо рідну, бережімо слово,
З щирістю шануймо українську мову!
Ведучий. Доброго дня, шановні учасники та глядачі! Сьогодні ми зібралися тут, щоб вшанувати рідне
слово, згадати про бездонну скарбницю нашого фольклору, красу української мови.
Ми раді вітати вас на святковому заході, присвяченому Дню рідної мови.
Визначати
переможців
Буде в нас
журі уважне.
Воно буде,
знаю точно
Об’єктивне і
поважне.
Дозвольте
відрекомендувати членів журі.
Викладач. А тепер час
познайомитися з нашими учасниками, які у складі чотирьох команд змагатимуться
за звання найкращого знавця української мови.
І перший конкурс, який оцінюється в 5
балів, має назву «Привітання». Кожна команда заздалегідь мала обрати капітана,
вигадати влучну назву і девіз. Розпочинаймо з першої команди.
Виступи команд, журі оцінює кожен від 1 до 5 балів.
Ведучий. Наступний конкурс – «Хто швидше?». Після того, як
пролунає питання, необхідно якнайшвидше підняти руку та надати правильну
відповідь. За кожну влучну команда отримує 1 бал. Якщо все ж вона є
неправильною, то право надати відповідь переходить до наступної команди.
Питання до
конкурсу:
1.Як називаються іменники, які пишуться з великої букви? (Власні назви)
2. Яким є рід іменника «слива»? (Жіночий)
3.Утворіть іменник від слова «читати». (Читання)
4. Поставте в орудному відмінку слово «сон». (Сном)
5. Яка форма іменників є початковою? (Форма називного відмінка однини)
6. Дібрати антонім до
прикметника «високий». (Низький)
7.
Утворіть від іменника «осінь» прикметник. (Осінній)
8. Які кольори має прапор України?
(Блакитний і жовтий)
9.
Змініть прикметник «розумний» за родами. (Розумний, розумна,
розумне)
10.
«Впізнай предмет»: мелодійна, народна, весела, дзвінка? (Пісня)
11.
Дібрати антонім до дієслова «йти». (Стояти)
12.
Утворіть дієслово віл слова «письмо». (Писати, пишу)
13.
Яким членом речення буває дієслово? (Присудком)
14.
Добери синонім до дієслова «думати». (Мислити, міркувати )
15. Які три часи мають дієслова? (теперішній, минулий, майбутній)
16. З чого складається речення? (Зі слів)
17.
Що є граматичною основою речення? (Підмет і присудок)
18.
Які бувають речення за метою висловлювання? (Розповідні, питальні, спонукальні)
19.
Як називається речення, що висловлює заклик, наказ чи прохання? (Спонукальне)
20.
Продовжте речення: Мова — найважливіший засіб... (спілкування).
Викладач. До неоціненних
коштовностей фольклору будь-якого народу, а відтак і українського,
належать прислів'я та приказки — короткі влучні вислови, які образно
та лаконічно передають нащадкам висновки з життєвого досвіду багатьох поколінь
предків. Вони є узагальненою пам’яттю народу та результатом його спостережень
над життям і явищами природи, що дає змогу молодому поколінню формулювати
погляди на етику, мораль і історію. Їм і присвячується наш наступний конкурс – «Складіть прислів’я». Кожна
команда отримує конверт з трьома трикольоровими наборами слів, з яких необхідно
скласти прислів’я. Переможцем буде той, хто найпершим правильно складе всі три
вислови. Підказкою є те, що кожне з прислів’їв має свій колір. За перше місце
команда отримує 5 балів, кожна наступна – на 1 бал менше (за умови що всі
прислів’я будуть складені вірно).
1 команда
Хто мови своєї цурається, хай сам себе стидається.
Зароблена копійка краща за крадений карбованець.
Книга вчить, як на світі жить.
2 команда
Маленька праця краща за велике безділля.
Шабля ранить тіло, а слово — душу.
Слово до слова — зложиться мова.
3 команда
Язик до Києва доведе, а в Києві заблудить.
Один розум добре, а два ще краще!
Праця чоловіка годує, а лінь марнує.
4 команда
Життя прожити — не поле перейти.
Хочеш їсти калачі — не сиди на печі.
М'які слова і камінь крушать.
Ведучий. Лексика нашої мови постійно збагачується. Одне й те ж
саме поняття характеризується з різних сторін, виділяються нові його ознаки.
Між словами, що позначають одне розгалужене поняття чи його компоненти,
встановлюються близькі зв'язки, які називають синонімічними, а ці слова —
синонімами. Українська мова з-поміж усіх інших має чи не найбільшу їх кількість.
До вашої уваги наш 4 конкурс – «Доберіть
синоніми». Зараз кожна команда отримає аркуш паперу із сімома словами, до
яких необхідно дібрати відповідники. Кожен влучний оцінюється в 1 бал. Час
виконання завдання – три хвилини.
Слова на
аркуші: дорога, чутливий, гарний, хотіти, учитель, іти, давити.
Викладач. Наступний конкурс
– «Вгадай фразеологізм». По черзі
учень з кожної команди, не називаючи слів, що входять до фразеологізму, за
допомогою міміки та жестів повинен пояснити, про який фразеологізм йде мова.
Завдання команд - відгадати за підказками фразеологізм і пояснити його
значення. Якщо першою відгадає та команда, з якої виступав учень, вона отримує
3 бали, якщо команда суперника – 4 бали. Журі може надати додатковий бал за
артистизм.
Фразеологізми:
У поті чола (докладаючи всіх зусиль, напружено),
Умивати руки (ухилятися від участі в якій-небудь справі,
знімати з себе відповідальність),
Вилазити боком (погано закінчитись для когось),
Спіймати на гарячому (викрити кого-небудь на місці
злочину),
Хоч до рани прикладай (у великій мірі, дуже, занадто
добрий, лагідний, податливий),
Тримати язик за зубами (бути обачним, стриманим у
розмовах, мовчати),
Собаку з’їсти (набути великого досвіду в якійсь справі),
Кури не клюють (у кого багато грошей).
Ведучий. А тепер прийшов час з’ясувати, в якій же команді
найрозумніший капітан. Прошу всіх чотирьох підійти до мене, бо наступний конкурс – «Конкурс капітанів». Зараз
всі ви отримаєте речення, при складанні
яких допущені помилки. Ваша задача – відредагувати їх. За кожне
правильно записане речення ви отримуєте 2 бали.
1)
Павло підняв
монету, лежачу на підлозі.
2)
На схилах пагорбів,
зарослими ліщиновими кущами, паслася череда корів.
3)
Підбігаючи до фінішу,
нам аплодували глядачі.
4)
Ми говорили за
нашого любимого футболіста.
5)
Перший урок
починається у вісім годин тридцять хвилин.
Відповіді: 1) Павло підняв монету, що лежала на підлозі. 2) На схилах пагорбів, зарослих
ліщиновими кущами, паслася череда корів. 3) Коли ми підбігали до фінішу, нас
аплодували глядачі. 4) Ми говорили за нашого улюбленого
футболіста. 5) Перший урок розпочинається о восьмій тридцять.
Викладач: Від капітанів, звичайно, багато що залежить, але зараз
команди можуть ще отримати додаткові бали задля перемоги, бо я оголошую
останній на сьогодні конкурс – «Вгадай,
що це». За кожну правильно відгадане слово команда може отримати 1 бал.
Ваша задача – відгадати швидше суперників, що саме зображено на малюнку.
1)Галушки
2) Заручини
3)Соняшник
4)Пасовище
5)Тин
6)Лелеки
7)Очерет
8)Кобзар
Ведучий: Цей конкурс ми
присвятили її величності Українській мові, щоб ще раз підкреслити, що те, чим
ми повсякденно користуємося, те, чим оформлюємо свої думки, у що вливаємо
емоції, є справжнім дивом, великим і прекрасним. І поки журі підраховуватиме
голоси, пропоную прослухати найчарівнішу пісню Наталки Бучинської «Мова
єднання».
Журі: А зараз
результати конкурсу:
ІV місце з ____
балами отримує команда _________.
ІІІ місце з ____
балами отримує команда _________.
ІІ місце з ____
балами отримує команда _________.
І місце з ____
балами отримує команда _________.
Викладач: Усе минає, а слово залишається. Зникають у безвість царі,
володарі, раби… на порох розсипаються
величні будівлі, вмирають дерева, пересихають ріки… гори перетворюються на купи
каміння… все стає тліном і прахом, а написане слово залишається. Залишається і
несе крізь час голос людської душі. То ж хай живе, переживає століття й
покоління найбільше диво – рідна мова!
Солов'ї розливаються ніжно
У зеленім веснянім гаю,
Син до матері каже: — Ця пісня
Дуже схожа на мову твою.
Посміхається мати до сина:
— Пам'ятай, моє миле дитя,
Рідна мова завжди солов'їна,
Зігріває людей все життя.
У зеленім веснянім гаю,
Син до матері каже: — Ця пісня
Дуже схожа на мову твою.
Посміхається мати до сина:
— Пам'ятай, моє миле дитя,
Рідна мова завжди солов'їна,
Зігріває людей все життя.
Наша мова живе й буде жити,
Бо вона, ніби подих весни —
Пам'ятай ти завжди про це, сину,
Рідне слово теплом огорни.
Література
1. Кленц
В.Б. Чарівливий мій край: вірші/ Володимир Кленц ; худож. О. Бадьонна. - Т. :
Навчальна книга - Богдан, 2011. - 16 с.
2.Організація, зміст та оцінювання неперервної педагогічної практики
майбутніх учителів / За заг. ред. А.М.Бойко. – Полтава, 2002.– С.104 – 119.
Інформаційні ресурси
1.Відповіді
до завдань ІІ етапу ХІІІ Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра
Яцика, 2012-2013 н. р.- Режим доступу: http:// www. old.loippo.lviv.ua/fusion/...II/Yatsyk-w.docx.ає людей все життя.
Немає коментарів:
Дописати коментар